زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

مولوی

۲۶ آذر روز وصال مولوی  مبارک باد

روز به نیمه رسیده بود. سایه ها کوتاه شده بود و جایی نبود برای آرمیدن و دوری از تیزی آفتاب ظهر. در بازار زرکوبان قونیه صدایی نبود مگر صدای کوبیدن بر زر... صلاح الدین پیر بر در حجره اش نشسته بود. گروهی از اهل حق از میان بازار می گذشتند. صلاح الدین زرکوب از دور مولایش را دید که به سمت حجره او پیش می آید و عده کثیری همراهش هستند. آرام نشست و محو تماشای مولانا و مریدان شد... صدای بازار زرکوبان در گوش مولانا می پیچید ... تق تق تتق تق ... تق تق تتق تق...

ادامه

 

 

راستی غزلیات مولوی هم اینجاست

 

ای یار من ای یار من ای یار بی​زنهار من

ای دلبر و دلدار من ای محرم و غمخوار من

 

نقش های تکیه

      تکیه

تکیه به سه صورت نقش  خود را نشان می دهد

الف ) نقش ممیز

-                                                                                                               کتابی  ( یک کتاب )  کتابی ( به شکل کتاب )

مردی ( جوانمردی . مردانگی )  مردی ( یک مرد )

جهنم  ( اسم ) جهنم ( اصوات )

پسر (اسم ) پسر (منادا)

دیرکرد ( اسم )  دیر  کرد ( جمله )

گویا  ( صفت )  گویا  ( قید )

بزن ( صفت )  بزن (فعل )

 

ب ) نقش تباینی  ( برجسته کردن  قسمتی از جمله )

می خواهی   او  را   ببینی؟

    1          2            3       

 

1 – من حاضرم وسیله دیدار  تورا با  او فراهم کنم .

2  _ نفر دیگری  را نمی خواهی ببینی ( مطلب را فهمیدم قصد تو دیدن اوست )

3 _  آیا دیدن او حتما  برایت لازم است ؟

 

 

 

پ ) نقش عاطفی

 

نمی دانم

نمی دانم  بدون تکیه  یک جمله خبری است