زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

سودابه

سودابه  

     سودابه یگانه دختر پادشاه هاماوران ،سروبالا،گیسوکمندباچهره ای "چو خورشید تابان به خرم بهار"سوگلی و دُردانه ی کاووس، مظهری از عشق وهوس بازی ، پیمان شکنی ،دسیسه سازی، تبهکاری و جنایت، با همان شوکت و شکوهی کهبنا به آیین کهن ایران ، ویژه ی مهین بانوان شاهان است. 

      کاووس با شنیدن ...

(برگرفته از کتاب شکوه شاهنامه در آیینه ی تربیت و اخلاق پهلوانان ،پژوهش و نگارش پرویز البرز،انتشارات دانشگاه الزهرا،1369)

ادامه مطلب ...

در پیرامون خرد(خرد گرایی در شاهنامه فردوسی )

در پیرامون خرد 

 

(خرد گرایی در شاهنامه فردوسی )

(فصل دوم از کتاب جاذبه های فکری فردوسی نالیف: دکتر احمد رنجبر، انتشارات امیرکبیر) 


     عقل و خرد ودانش و علم در نامه ی باستان حکیم طوس بر همه چیز ترجیح داده شده است . فردوسی مارا به دانش وخرد و داد و حکم عادلانه رهنمون می کند.خرد رادر حد اعلای آن ستوده و سروده ی خود را با ذکر نام آن آغازیده است: 

 ***به نام خداوند جان و خرد           کزین برتر اندیشه بر نگذرد 

 *** خرد بهتر از هر چه ایزد بداد       ستایش خرد را به از راه داد 

*** کسی کش خرد باشد آموزگار       نگه داردش گردش روزگار  

***خرد مرد را خلعت ایزدی است     ز اندیشه دور است و دور از بدی است .  

 فردوسی خود خرد گراست و عاشق خرد ...

    


 

دوستان هم کلاسی اگر مطلبی در مورد درس ها دارند تو نظرات حتما بنویسند تا برای بقیه منتشر بشود. 

با تشکر  غلامرضا  عبادی

ادامه مطلب ...

دو قاعده در استعاره

دو قاعده در استعاره

            در شرح مطول آقای هاشمی خراسانی دوقاعده را در استعاره ضروری می دانند،

1-  از کلام رائحه تشبیه نیاید و به عبارت دیگر بنای استعاره بر تناسی و تشبیه است  بنابراین در مانند(رایتُ اسداً فی الشجاعه) چون از فی الشجاعه   رائحه تشبیه می آید نمی شود کلام استعاره باشد چون ذکر وجه تشبیه در باب تشبیه است نه استعاره و بالجمله بنای استعاره بر وحدت وهویت است وفی الشجاعه می فهماند تشبیه و دوئیت و مغایرت را. 

2-  استعاره در موردی صحیح است که اگر لفظ مستعار را برداریم ومشبه را در محل بیائریم کلام و معنی صحیح باشد و چیزی فوت نشود مگر مبالغه در تشبیه چنانچه در (رایتُ اسداً فی الحمام) که استعاره  است و مبالغه را می فهماند اگر اسد حذف شود و بگوئیم (رایتُ رجلاً شجاعاً فی الحمام) صحیح است ولی درمانند (رایتُ اسداً فی الشجاعه ) اگر اسد حذف گردد و به جای او رجل شجاع آورده شود و بگوئید ( رایت رجلاًشجاعاً قی الشجاعه)کلامی است مردود وبی معنی پس مانند  (رایت اسداًفی الشجاعه بنابراین قاعده تشبیه است نه استعاره.  

(مفصّل،شرح مطول،حجت هاشمی خراسانی،ابومعین حمیدالدین،ج8،ص61)